MEDIAFIX-kerstbelofte: geef de mooiste herinneringen cadeau - op tijd voor Kerstmis gedigitaliseerd. Meer informatie.

De geschiedenis van de geluidscassette

Het cassettebandje heeft veel namen: cassette, compactcassette (Compact Cassette, CC) of ook muziekcassette (MusiCassette, MC). De geluidscassette is een geluidsdrager die geluidssignalen analoog en elektromagnetisch registreert en weergeeft. Dat gebeurt via een cassetterecorder. De geluidsband is ondergebracht in een kunststof behuizing. Hier leest u meer over de geschiedenis van het cassetttebandje.

Cassettebandje of muziekcassette in de auto: de geschiedenis van het cassettebandje bij MEDIAFIX

Startschot in 1935: AEG ontwikkelt de bandrecorder “magnetofoon”

De destijds geïntroduceerde “magnetofoon” is op dezelfde techniek gebaseerd als de latere geluidscassette. De bediening van dit apparaat was echter zeer gecompliceerd, en het was tamelijk duur in aanschaf. Hierdoor werd het met name gebruikt door professionele mediabedrijven, bijv. in geluidsstudio’s of bij de radio. Voor de grote massa was de magnetofoon in het begin niet interessant. Vanaf 1950 daalden de prijzen echter tot ca. 700 en 1.500 DEM. Hierdoor was vanaf 1960 in bijna ieder huishouden een bandrecorder aanwezig.

1961: De geboorte van de compactcassette

Compactcassette: de geschiedenis van het cassettebandje bij MEDIAFIXIn 1961 startte het Belgische bedrijf Philips met de ontwikkeling van een cassette voor gebruik thuis. Daarbij werd de geluidsband versmald tot 3,8 mm. Voor ontwikkelaar Lou Ottens was het design van de geluidscassette heel belangrijk. Als voorbeeld nam hij een stuk hout dat in zijn jaszak paste: de compactcassette was geboren. De afmetingen van de compactcassette zijn 10,16 cm x 6,35 cm x 1,27 cm.

Op 28 augustus 1963 was het zover en presenteerde Philips haar producten op de Grote Duitse Radiotentoonstelling: de compactcassette en de bijbehorende cassetterecorder “Philips EL 3300”. Deze recorder kostte destijds 299 DEM en werkte op batterijen.

1970: Succes van de compactcassette op de internationale markt

Na de presentatie door Philips werden deze producten door veel Japanse elektroconcerns nagemaakt. Om daar iets tegen te doen, voerde Philips met de toenmalige directeur van Sony Noria Ohga onderhandelingen over de licentievoorwaarden. Het resultaat: Philips verleende een kosteloze licentie aan Sony, maar drong wel aan op internationale standaardisatie. Zo gebeurde het dat in zeer korte tijd verschillende bedrijven over de hele wereld cassetterecorders en cassettes op de markt brachten.

De mensen waren enthousiast over de nieuwe techniek. Het was nog nooit zo eenvoudig en goedkoop geweest om de favoriete songs op te nemen van de radio. Je kon zelfs geweldige mixtapes samenstellen en aan vrienden geven. Hierdoor was de geluidscassette tussen 1970 en 1990 naast de grammofoonplaat en de cd enorm populair.

De geschiedenis van de geluidscassette: Belangrijke mijlpalen

  • Ruisonderdrukking: In 1968 werd de Dolby B ruisonderdrukking voor compactcassettes geïntroduceerd. Hierdoor werd storende bandruis gereduceerd.
  • Autoradio met cassettespeler: Eveneens in 1968 bracht Philips de autoradio met afspeelfunctie voor cassettes op de markt.
  • De Walkman: in 1979 presenteerde Sony de eerste Walkman. De draagbare cassettespeler was vooral populair bij jongeren en gold als een soort statussymbool.

De geschiedenis van het cassettebandje hangt met die van de walkman samen

Actuele situatie van de geluidscassette

Tegenwoordig is de cassette grotendeels verdrongen door de digitale media. De meeste mensen willen dan ook hun cassettebandjes digitaliseren. De cassetterecorder verdween al rond het jaar 2000 uit de huishoudens, en de met veel moeite samengestelde mixtapes verdwenen in kisten op zolder of in de kelder.

De verkoop van cassettebandjes ging vanaf het einde van de jaren 90 gestaag achteruit. De productie werd dan ook in meerdere landen stopgezet. Eerst in 2003 in Duitsland, toen de EMTEC Magnetis-groep failliet werd verklaard. Het Belgische bedrijf Oosterhout, dat de productie naar het voorbeeld van de EMTEC-groep overnam, moest de productie in 2012 staken. Het Indonesische bedrijf Pangguna is tegenwoordig wereldwijd de grootste producent van lege cassettes. In België zijn bijvoorbeeld in sommige auto’s en kinderkamers nog bespeelde compactcassettes te vinden. Vanwege hun robuustheid worden ze nog steeds door veel fans gebruikt. Kindercassetterecorders zijn zelfs nog normaal verkrijgbaar in de handel.

Nadelen van de geluidscassette

  • Bandsalat: Die Geschichte der Audiokassette bei MEDIAFIX.Bandspaghetti: de magneetband van de compactcassette kan loslaten, waardoor de beroemde bandsalade ontstaat. Mensen die ouder zijn dan 20 jaar zullen deze ramp nog wel kennen. Het is dan bijna onmogelijk om de cassette nog te redden. Bandsalade wordt veroorzaakt door een defect afspeelapparaat of veroudering van de rubberen rollen resp. rubberen banden in de cassette.
  • Het geluid: het geluid van cassettes is bij nieuwe exemplaren niet slecht, integendeel. Na verloop van tijd gaan de compactcassettes echter achteruit in kwaliteit. Meestal door slijtage of magnetisering van de geluidskop.
  • Uitval: zogenaamde “drop-outs” nemen toe door slijtage van de cassette en de tapes en door stof op de tapes.
  • Tijdrovend: het vooruit- en terugspoelen naar een favoriete song kost, afhankelijk van de lengte van de geluidscassette, veel moeite en tijd.

MEDIAFIX redt uw geluidscassettes

Behoort u ook nog tot de generatie van de mixtapes? Dan liggen uw geluidscassettes nu waarschijnlijk opgestapeld in de garage, op zolder of in de kelder. Weet u überhaupt hoe oud uw cassettes zijn, en in welke staat ze verkeren? Het is tijd om actie te ondernemen!

MEDIAIFX geeft laagsteprijsgarantie voor het digitaliseren van uw analoge mediaMEDIAFIX kan uw cassettebandjes digitaliseren en dat al vanaf € 7,99 per stuk, inclusief opslag als mp3-bestand. Op die manier kunt u uw oude muziekcassettes overal afspelen op uw smartphone. Desgewenst zetten we uw cassettes ook over op audio-cd’s.

  • Laagsteprijsgarantie in heel België
  • Gratis persoonlijk advies
  • Eenvoudige afhandeling
  • Individueel te bestellen aanvullende diensten
  • Gratis retourzending in de actieperiode

Hebt u vragen? Wij geven u graag individueel advies in een persoonlijk gesprek en stellen samen met u het perfecte aanbod samen. Neem telefonisch contact met ons op via 03 375 25 05.

Onze telefonische openingsuren:

ma - vr: 09.00 – 17.00 uur